انجمن تولیدکنندگان خودرو اروپا از صعود ایران به جایگاه یازدهمین تولیدکننده بزرگ خودروهای سواری جهان در سال ۲۰۲۲ و ورود دوباره ایران به باشگاه تولیدکنندگان میلیونی خودرو خبر داد.

خودروسازی

به گزارش همشهری آنلاین، انجمن تولیدکنندگان خودرو اروپا از افزایش ۷.۹ درصدی تولید خودروهای سواری در جهان طی سال ۲۰۲۲ خبر داد و اعلام کرد: کل خودروهای سواری تولیدی در دنیا در ۱۲ ماهه سال ۲۰۲۲ به ۶۸ میلیون و ۱۶۱ هزار دستگاه رسیده است. در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۶۳ میلیون و ۱۹۶ هزار دستگاه خودرو سواری در دنیا تولید شده بود.

این انجمن تخصصی اروپایی همچنین از رشد قابل توجه تولید خودروهای سواری در ایران طی سال میلادی گذشته خبر داده است.

تولید خودروهای سواری در ایران برای نخستین بار از زمان اعمال تحریم‌های غیرقانونی آمریکا وارد کانال یک میلیونی شده و در سال ۲۰۲۲ به یک میلیون و ۸۵ هزار و ۸۵۹ دستگاه رسیده است. ایران در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۹۷۹ هزار و ۹۶۹ دستگاه خودرو سواری تولید کرده بود.

تولید خودروهای سواری در ایران طی سال ۲۰۲۲ با رشد ۱۰.۸ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است. رشد دو رقمی تولید خودروهای سواری در ایران طی سال ۲۰۲۲ و ورود دوباره ایران به باشگاه تولیدکنندگان میلیونی خودرو با وجود تداوم تحریم‌های آمریکا محقق شده است.

بر اساس این گزارش، ایران سهم ۱.۶ درصدی از کل تولید خودروهای سواری دنیا در ۱۲ ماهه ۲۰۲۲ داشته است.

به همین ترتیب، رتبه ایران در میان تولیدکنندگان بزرگ خودرو نیز ارتقاء یافته و ایران در جایگاه یازدهمین تولیدکننده بزرگ خودروهای سواری دنیا در سال ۲۰۲۲ قرار گرفته است. ایران در این سال بیشتر از کشورهای صنعتی مثل فرانسه با ۹۴۰ هزار دستگاه، انگلیس با ۷۶۴ هزار دستگاه، و ایتالیا با ۴۷۶ هزار دستگاه خودرو تولید کرده است. تولید خودرو ایران در این سال همچنین از ترکیه، اسلواکی، رومانی، سوئد، بلژیک، اندونزی و تایلند بیشتر بوده است.

چین بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو سواری جهان در سال ۲۰۲۲ بوده به طوری که ۲۳ میلیون و ۱۷۰ هزار دستگاه خودرو سواری در این مدت تولید کرده است. تولید خودرو چین ۱۱.۷ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

آمریکا با تولید ۷ میلیون و ۶۱ هزار دستگاه خودرو سواری در رتبه دوم و ژاپن با ۶ میلیون و ۶۲۴ هزار دستگاه در رتبه سوم از این نظر قرار داشته‌اند. تولید خودرو آمریکا نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱.۷ درصد رشد داشته، اما تولیدات ژاپن با افت ۰.۱ درصدی مواجه شده است.

هند با ۴ میلیون و ۳۲۴ هزار دستگاه، کره جنوبی با ۳ میلیون و ۴۲۷ هزار دستگاه، آلمان با ۳ میلیون و ۳۳۶ هزار دستگاه، برزیل با یک میلیون و ۸۱۲ هزار دستگاه، اسپانیا با ۱ میلیون و ۷۰۲ هزار دستگاه، مکزیک با یک میلیون و ۲۷۰ هزار دستگاه، جمهوری چک با یک میلیون و ۱۹۰ هزار دستگاه و ایران با ۱ میلیون و ۸۵ هزار دستگاه به ترتیب در رتبه‌های چهارم تا یازدهم قرار گرفته‌اند.

کد خبر 741306
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
    1 0
    اصلا هدف اصلی همین است که مشکل حل نشود وگرنه چرا دولتی که 10-15درصد سهام خودرو یا سایپا را دارد مدیرانش را منصوب میکند. دستوری خودرو را به یک سوم تا یک چهارم قیمت واقعی به سازمانها خودی میدهد. سود شرکتها را به جیب خود میریزد و ضرر شدیدی به شرکتها و سهامداران خرد وارد میکند و جالب اینکه شعار حمایت از تولید و مصرف کننده را هم سر میدهد. شورای رقابت سازمانی از زیر مجموعه ریاست جمهوری است که سال 89 برای دور زدن مردم تاسیس کردن تا راحت تر دارایی سهامداران و شرکتها را بالا بکشند. بقول معروف خانه از پایبست ویران است. کسانیکه بیشتر شعار حمایت از تولید و مردم میزنند بیشتر جیب مردم را میزنند.حالا هم با عنوان کردن اینکه 85درصد مابه التفاوت قیمت عرضه شده در بورس باید به خزانه واریز شود مثل زورگیرهای خیابانی ... از سهامداران خرد زورگیری میکند. سایپا و ایرانخودرو یک دهه قبل از تشکیل شورای .... رقابت هر سال سهمی 150 تومن سود سالانه تقسیم میکردند ولی از بعد از شورای رقابت همه این پولهای سهامداران خرد با زورگیری دولتی به جیب خودیها رفته و شرکتها دهها هزار میلیارد ضرر و زیان شناسایی کردند ....
  • کاکو IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    0 0
    احتمالا پراید بار هم جزو این آماره☺️